Press "Enter" to skip to content

Oberta la circulació pel carrer Rafel Blanes

Aquest dilluns s’ha obert la circulació pel carrer de Rafel Blanes i carrers dels voltants, que formen part de les noves zones de circulació restringida, els ACIRE 5 i 6, del nucli antic d’Artà, que han estat tancats aquests darrers mesos amb motiu de les obres del nucli antic.

Hi poden circular aquells vehicles que disposin de la targeta verda, és a dir, els residents que estan censats al municipi, així com vehicles que puguin ser autoritzats específicament. En aquestes dues zones ACIRE la velocitat està limitada a 20 km/h i no s’hi pot aparcar.

L’Ajuntament ha decidit flexibilitzar l’aplicació d’aquestes dues noves àrees de circulació “perquè la gent d’Artà hi pugui passar”, en paraules del batle Manolo Galán, en la reunió celebrada la setmana passada al Teatre d’Artà, i a l’espera que s’actualitzi el pla de mobilitat del municipi, l’any que ve, s’executi la segona part de les obres del nucli antic, el trasllat del centre de salut i la implantació de la ronda nord: “circumstàncies que canviaran radicalment el moviment i desplaçament de vehicles per dins Artà”.

De moment, el control de la circulació va a càrrec de la Policia Local. Però aquesta és una sol·lució temporal a l’espera que a finals d’any s’instal·lin càmeres de control d’accés i de velocitat als ACIRE 5 i 6 i als carrers del Pou Nou, Batlessa i a la plaça del Conqueridor, que seran gestionades per l’ATIB.

Transcrivim a continuació un fragment de l’entrevista que publica la revista Bellpuig en aquest darrer número del mes de setembre al batle d’Artà, on parla d’aquests canvis circulatoris al nucli antic d’Artà:

Bellpuig: Mobilitat és el tema estrella de l’estiu. Després de rebre 43 propostes ciutadanes i de diverses Juntes de Portaveus, quins són els canvis circulatoris al nucli antic que ha decidit tirar endavant l’Ajuntament? 

Manolo Galán: Hem recollit l’opinió dels ciutadans i també dels grups polítics de l’oposició. I ara com a Ajuntament hem pres una decisió. A Artà actualment ja hi ha quatre ACIRE, que són zones de circulació restringida, i ara proposam la implantació de dos nous. D’una banda, l’ACIRE 5 comprèn el carrer de Rafel Blanes -tram des del carrer del Pou Nou fins al carrer del Pitxol- i el carrer Hostal. I l’ACIRE 6, que comprèn el carrer Rafel Blanes -tram des del carrer del Pitxol fins a la plaça Trespolet-, el carrer del Sol i el carrer de l’Ombra. Per aquestes zones podran circular tots els vehicles que tenguin la targeta verda, per tant, els residents. Tret del carrer del Sol i de l’Ombra, on només podran circular els vehicles censats en aquell carrer. En tot cas, vehicles de menys de 3.500 kg. En aquests carrers no es podrà aparcar, s’haurà de circular a 20 km hora i hi haurà prioritat per als vianants. També al carrer de l’Angle només podran passar els vehicles amb targeta verda. És com un petit ACIRE. Als carrers Puresa, Hostal i Pou Nou es podrà aparcar durant un horari establert, que serà de les 18 h a les 8 h del matí. I es faran algunes actuacions al carrer Parres i Figueral per reduir velocitat. Tot això és velocitat 20 km hora. 

Bellpuig: Es modifica també la circulació de vehicles pesants? 

M.G.: Es manté el carrer Josep Sancho de la Jornada amb doble direcció per als camions de més de 20 tones. I es crea un itinerari per al trànsit pesat i remolcs amb baixada per Costa d’en Torreta, girant al carrer de la Rosa, carrer d’en Pitxol, Figueral i Santa Margalida. 

Bellpuig: Quin és el calendari d’implantació d’aquests canvis? 

M.G.: La idea és que els canvis estiguin implantats abans de final d’any, però ja es podrà circular a partir de dia 11 de setembre. El control d’accés i de velocitat en aquestes dues zones ACIRE, la 5 i la 6, anirà amb càmeres, que han d’estar instal·lades abans d’acabar l’any. Ara, de moment, ho controlarem amb presència policial però som conscients que no hi podran ser tot el temps. I les zones ACIRE de na Batlessa, carrer Nou, Pep Not i plaça Conqueridor també estaran controlades amb càmeres de seguretat, perquè tenim queixes de falta de control. 

Bellpuig: Quin és l’horitzó amb què treballa l’Ajuntament a nivell de mobilitat? 

M.G.: Encomanarem un nou Pla de mobilitat integral de tot Artà. Ara en tenim un de l’any 2010 i la realitat ha canviat molt. Tenim aparcaments dissuasius, zones de resident, ACIRE… però necessitam homogeneïtzar tot això i, sobretot, necessitam una proposta de futur. No renunciam a treballar per una mobilitat molt més sostenible però sí que entenem i la ciutadania així mos ho ha dit que ara, tal volta, no és el moment de fer més canvis perquè el centre de salut encara no s’ha traslladat i no hi ha la ronda Nord. Sense la ronda Nord es fa difícil implantar segons quines mesures perquè la barriada de Na Carretó, per exemple, ens queda molt aïllada. Quan tenguem la ronda i el centre de salut se’n vagi a un altre lloc tal volta poguem plantejar altres mesures de pacificació de carrers, que no durà tanta molèstia com podrien dur ara.

Adjuntam el plànol elaborat per l’Ajuntament on es poden consular les vies delimitades per les dues zones ACIRE, la limitació de places d’aparcament i com queda el sentit de circulació a la zona.